23. nov. kl. 19.00 Humlebæk Bibliotek

Hannah Arendt om mennesket,
pluralisme og samfund
At tænke uden gelænder. Denne smukke og tankevækkende formulering af den tysk-jødisk-amerikanske filosof Hannah Arendt(1906-1975) viser, hvorfor hun er en af de største moderne tænkere. I et århundrede, hvor tænkningen var låst fast i ideologiernes spændetrøje, tænkte Arendt selvstændigt og på tværs. Derfor har hun bevaret sin aktualitet.
På baggrund af hendes egne erfaringer som jøde i Tyskland er det Arendt, der formulerer tanken om pluralismens nødvendighed – om at forskellige mennesker skal kunne leve sammen i et fælles samfund. Eller som hun selv formulerer det: Mennesket findes kun i flertal: som mennesker.
Derfor gør hun sig også dybe tanker om forudsætningen for, at vi kan bevare denne mulighed for humanitet, og det kommer bl.a. til udtryk i hendes overvejelser om ’ondskabens banalitet’. Hun er på alle måder en usædvanlig tænker, der kan gøre os klogere på vores egen tid.

I samarbejde med

