24. nov. kl. 19.00. Egedal Byens Hus, Kokkedal

Foredrag om havets tilstand, landskabet og danskerne over 200 år.

Havet omkring Danmark lider. Rødspætter og skrubber er væk, ålen er ved at uddø og stenbiderrogns varsling af forårets komme er en fjern erindring. Tidligere tiders ålegræsenge er forsvundet og erstattet af en mudderbund. I mange fjorde er økosystemet brudt sammen.

Siden ca. år 1900 har vi tilført havet så mange næringsstoffer – fosfor og kvælstof – at havets økosystem er bukket under. Engang, for 50 år siden, var det både spildevand fra byerne og landbrugets udledninger som var problemet. I dag er det landbrugets udledninger af kvælstof, som er årsagen. Næsten to tredjedele af Danmarks areal er dækket af landbrugsjord. Markerne er drænet og vandløbene er lavet om til kanaler, hvis de ikke er lagt i rør. Derfor er naturen på land forarmet og helt ødelagt i havet.

I 2024 blev der indgået en historisk aftale – den grønne trepartsaftale – som for først gang i 6000 år betyder, at vi som danskere stopper med at udvide landbrugsarealet, rulle udviklingen tilbage og giver naturen mere plads. Det giver håb, og er et vendepunkt i vores historie, men vil den virke? Og hvad kan de forskellige aktører gøre lokalt?

Stiig Markager, professor i marin økologi og biogeokemi, Institut for Bioscience på Aarhus Universitet